Hó- és zivatarlesen
Sat24 animált mûholdkép
Európai radarképek
Kedves fórumozók!
Egy újabb fejlesztés nyomán az alábbi változás állt be a szakmai fórumok használatával kapcsolatban: A "Hó- és zivatarlesen" valamint a "Hosszútávú esélylatolgatások" fórumok használata ezentúl az ú.n. szakmai joghoz van kötve.
Részleteket ld. a Metnet szabályzat I/7. pontjában.
Módosítva: 2009.07.18
Európai radarképek
Kedves fórumozók!
Egy újabb fejlesztés nyomán az alábbi változás állt be a szakmai fórumok használatával kapcsolatban: A "Hó- és zivatarlesen" valamint a "Hosszútávú esélylatolgatások" fórumok használata ezentúl az ú.n. szakmai joghoz van kötve.
Részleteket ld. a Metnet szabályzat I/7. pontjában.
Módosítva: 2009.07.18
Lehet hogy nem fogalmaztam elég pontosan, de nyílván tudod hogy mire gondoltam. A konvekció kritériumai meg a könyökömön jött már ki akkor is amikor anno tanultam.
A lényeg: lehet 13254456464 MJ/kg a CAPE, meg -74 fok a LI, ha a légoszlopban 0,14% az átlag RH. De ezt már elmondták elõttem is 1479-en. Erre értettem hogy meteorológiai értelemben, nem pedig fizikai... (bár lehet hogy ezt meg marhaság kettéválasztani)
A lényeg: lehet 13254456464 MJ/kg a CAPE, meg -74 fok a LI, ha a légoszlopban 0,14% az átlag RH. De ezt már elmondták elõttem is 1479-en. Erre értettem hogy meteorológiai értelemben, nem pedig fizikai... (bár lehet hogy ezt meg marhaság kettéválasztani)
Azért ez nem teljesen így van. Légköri instabilitás alatt egészen pontosan hõmérsékleti rétegzõdést értünk, azaz ha egy részecske elindul vertikális irányban, akkor gyorsul-e vagy fékezõdik (utóbbi esetben stabilis). Ez (bekeveredést nem tekintve) akkor teljesül, ha légkör erõsen hûl a magassággal, ekkor alakulhat ki pozitív felhajtóerõ. Ezt a körülményt próbálják számszerûsíteni a különféle indexek, amik persze tartalmazhatják a nedvességet is (általában egyébként is csak bizonyos szinteken, és nem a teljes légoszlopban), de a szó szoros értelmében a légköri instabilitás a hõmérséklet megfelelõ rétegzõdése a magassággal. Azaz van értelme külön labilitásról és nedvességrõl beszélni.
Látom ti is ezt latolgatjátok, de szerintem ma estefele lehet néhány helyen egy kis felfrissülés. Teljesen nem zárok ki squall-line típusú rendszert sem. Labilitással nem hiszem hogy gond lehet majd, a nedvességgel annál inkább. WRF ilyen téren sokkal szimpatikusabb GFS-nél. Majd elválik, de nagyon jó lenne, mert ez az embertelen forróság kezd negyon elviselhetetlen lenni.