2025. szeptember 14., vasárnap

Meteorológiai társalgó

Adott napon: 
Keresés:
Hasznos linkek (és egy infó)
>> Sat24 műholdképek
>> Sat24 Magyarország mozgó műholdkép
>> Magyarországi radarképek archívuma


>>Tippelek az előrejelzési verseny aktuális fordulójában!
>>Rádiószondás felszállások élő követése!


>>Észlelés (közeli villámlás, jégeső, viharos szél, villámárvíz, szupercella, tuba, porördög, tornádó, víztölcsér, viharkár) beküldése a szupercella.hu-nak!

----------
Képek beillesztése esetén kérjük azokat megvágni, reklámok, mobilok fejléce, stb. csak feleslegesen foglalja a helyet és áttekinthetetlenné teszi az oldalt - a vágatlan képek ezért törlésre kerülnek.
Fotózáskor kérjük a mobilt fektetve használni, egy keskeny de magas kép egyrészt szintén sok helyet foglal, másrészt a kép sem túl élvezetes.
Köszönjük az együttműködést és a megértést.
#339843
Bocs, igaz. A lónak négy lába van, mégis megveri a szódás...
#339833
A balatoni jéggel kapcsolatban a napokban volt egy érdekes hír az OMSZ honlapján - egy kis csapat átvágott rajta Siófok és Alsóõrs között.  Link
Itt pedig egy korábbi "expedícióról" írnak, ahol szakemberek lévén dokuemtálták a jégvastagságot. A tó déli partján az uralkodó széljárás hatására feltorlódott jég vastagabb volt (20 cm), az északin ugyan emiatt pedig vékonyabb, Alsóörs közelében már kerülniük is kellett egy nagyot. 
 Link 
Romantikus kalandok, fõleg az elsõ. Megfelelõ biztosítás mellett óriási élmény lehet.
#339831
Jó, lehet nem a felmelegedõ part miatt van a víz-sáv, csak egy ötlet volt. A part menti vékonyabb jég azonban ténydolog. Itt sok helyen csak 5-10 cm mély a víz, és a jég sem lehet ennél vastagabb, még ha tökre/fenékig befagy is. Plusz ezeken a helyeken nincs víz, nincs megtámasztás alulról. A partszélen rendszerint töredezik a jégtábla. Persze, ha itt betörik a jég, semmi bajt sem okoz.
A rianást rosszul tudod, az nem ad hangot. Ez tágulási repedés, ami az idõ enyhülésével széles szabadvíz-sávvá válik. Állítólag a jégen járó ló már messzirõl megérezte ezeket a csatornákat, és "megriadt" tõle  -innen a név. A nagy hidegben összehúzódó, hízó jég ad hangot, mikor az említett késél-repedések keletkeznek. Persze, az az ágyúdörej-szerû, nagy hang, amirõl Jókai írt, ritkán, vagy sohasem hallható. Érdekes duhogások, csilingelések vannak ilyenkor. Ha egyszer derült, hideg éjszakán lent leszel Tihanyban, hallgasd meg.
A zenélõ jég veszélytelen, annál veszélyesebb a megenyhült idõben hallgató.
Ha már jég, mondok még pár érdekes jelenséget. A kés-él repedésen kívül szoktak lenni jégtollak is. Ezt a nevet a sima jég felszínén képzõdõ, nagyon szép, jégvirág-szerû dér képzõdményeknek adtam.
Még van egy, a neuron-luk. Ez úgy néz ki, hogy van egy luk, amin feljön egy kis víz, és a jégtáblán újra fagyva a deres felszínen sok nyúlványú, zegzugos sötét foltot ad. Úgy néz ki, mint az idegsejt mikroszkóp alatt.
Amúgy meg az acélos jégen, nagy hidegben korcsolyázni, amikor cikkan és "zenél" a jég, az élet csúcsai közé tartozik véleményem szerint.  hideg
#339830
Gimiben korcsolyáztam Almádiból Kenesére a fûzfõi-öblön át keresztül, szóval akkor is volt legalább 1 jó tél.
A rianás nagyon durva, ágyúlövés erejû hangja is tud lenni, csak sokkal magasabb frequencián. Semmihez sem hasonlítható, félelmetes, de nagyon klassz hang nevet
#339829
Ismerni kell a terepet, és nyitott szemmel járni! Sás, nadszele általában is kerülendõ. A Tisza tavon tiszta jég felületen jól látszanak a gáz buborékos helyek. A vastag jég szerkezete is nagyon meggyengulhet nagyobb enyhülésnél, ilyenkor már kifejezetten veszélyes lehet. Jellemzõ, hogy enyhülésnél a víz széle kiolvad, bentebb még stabil a jég. Kifejezetten jó ragadozóra horgászni ilyenkor, nagyon szeretik az enyhülést persze csak ha nem kell a jég hátán vízben tocsogni. Azt sem árt tudni mekkora vizoszlop felett álldogállunk. 
#339828
Nem folyóról beszéltem, hanem tóról, tóban is el tud erre-arra áramlani a víz. Ha pl. ráteszel egy nagy súlyt a jégre, az finoman benyomja a jeget, máshol meg picit megemeli, mert a víz nem összenyomható.
Persze, a part menti vízsáv annak is köszönhetõ, hogy a mozgolódó jég kimozogja a szilárd rögzítési pont (part) mellett a rést, ezért ott feljön a víz. De azért jön fel a víz, mert megnyomják a korcsolyázók, különben csak lenne egy nyugodt sáv. És nem azért olvad ki, mert sötétebb a színe, hanem amit korábban írtam: fix pont mellett egy nem fix dolog (a jég) szépen elmozog egymás mellett. Egyébként tényleg vékonyabb a jég a part mentén? Ez utóbbiban nem vagyok biztos (hisz ott kezd befagyni, alulról kisebb a fûtés stb...)
A Balaton sokkal összetettebb dolog, mint a faluvégi tó, szóval ott nyilván sokféle más hatás is összejátszhat, hiszen pl. rianások sose történnek egy horgásztavon, a Balatonon gyakori. Vicces, egyszer hallottunk is rianást, eléggé ijesztõ tud lenni nevet Recseg-ropog.
#339827
Az áramló víz teljesen más tészta. Folyóvíz jege mindig alattomos, akármilyen vastag is. A mi idõjárási viszonyaink között folyó jegére menni akut életveszély! Ráadásul beszakadás esetén az áramlat behúzza az áldozatot a jég alá  -biztos halál. szomoru
Tavon sokkal jobb a helyzet, de az óvatosság itt sem árt.
Én is sokszor láttam tóparti, kis szabad vízsávot, de szerintem ennek nem a jégtábla megterhelése az oka. Talán akkor keletkezik, ha hó híján a sötét színû, és ezért jobban felmelegedõ talaj megolvasztja a partszélen amúgy is vékonyabb jeget. Vagy a szél kissé benyomja a jégtáblát a tó közepe felé, ahogy nemrégiben láthattuk végig az északi parton (Gödrös éppen ezért maradt jó, mert itt a part észak-északkeletre néz)
A horgászok szoktak léket vágni, ezt általában náddal megjelölik, de azért ez sem istenbizony. Csopak-Füred térségében arra is ügyelni kell, hogy a víz alatt több helyen szénsavas források vannak. Itt buborékos, vékony, veszélyes a jég.
#339826
Úgy gondolom igazad van, utána gugliztam, és csak a tóparton volt vasút. Megartott valami halivúdos hülyeség szerintem, vagy ez a téli idõ. vidám Viszont dózert, vagy harckocsit simán elbirnak ezek a jegek, még vékonyabbak is... Nem is csoda, elég nagy felületen oszlik el a tömegük a lanctalp miatt. 
#339824
Helyesbítve: Ladoga-tó nevet
#339823
Arra gondolsz, hogy a folyadékok nem összenyomhatóak, és ezért szinte olyan a jég, mint ha stabil aszfalton lenne a jég, persze azzal a kivétellel, hogy a folyadék el tud áramlani máshová, ahol felnyomja a jeget, ezért tudsz behuppanni nevet
Amikor sokan korcsolyáznak, látni is, hogy a víz fel-feljön a tó szélénél, mert a jégre helyezett súly (az emberek) megnyomják a vizet, az viszont nem tud összenyomódni, ezért a tó szélén (vagy repedések és lékek mentén) kiszökik nevet
#339822
Bocs, egy kis korrekció: A Lagoda tavon utat "építettek", vasutat ködbe veszõ középiskolai tanulmányaim szerint a Bajkálon (A BAM egy ideiglenes szakasza). 
#339821
Pontos adataim nincsenek, de 25-30 cm jég rettenetesen erõs. Lehet, hogy még a vasúti szerelvényt is rá lehetne engedni. Kevesen gondolnak rá, hogy a súlyerõ ellen nem csupán a jég szilárdsága dolgozik, hanem a felhajtóerõ is  -hiszen a jég könnyebb a víznél. Könnyen lehet, hogy a jég tartóképességét fõleg ez utóbbi adja. Mint egy nagy tutaj, úszik a vízen.
A Balatonon a helyzet az, hogy a szélcsendes idõben egyenletesen vastagodó jégtábla teljesen megbízható. A baj ott van, ha  -mint az elmúlt hetekben is- a még viszonylag vékony jégtáblát az erõs szél eltolja a parttól. Itt gyengén befagyó nyílt víztükrök keletkeznek.
A másik oldalon, a széllel szembeni oldalon a jégtáblák feltorlódnak, ilyen helyen azonban senki sem fog sétálni, korcsolyázni.
A "kés-él" repedések mit se számítanak: keletkezésükkor hideg van, a jég acélos.
#339818
Egy autónál jelentõs hátrány, hogy csak 4 ponton terheli az az 1.2 tonna a jeget, ami sokkal könnyebben megadja magát alatta, mint ha 15 ember 30 ponton terhelné, sokkal finomabban eloszlik a terhelés, ami drámaian sokat számít.
Ugyanakkor szerintem is megtart egy sima autót 25-30cm jég, a gond az, hogy nem tudod, hol vékonyabb, hol gyengébb, mert ezeknek (fõleg hó alatt) kívülrõl gyakran semmi nyoma. És egy kis szakasz 10-15 cm-es jég is elég, hogy azon a ponton beszakadjon a jég a kocsi alatt, utána pedig a vastagabb is könnyen törik tovább.
Arról nem is beszélve, hogy egy Hummer súlya sokszorosa egy személyautónak (gyors gugli szerint kb. 5 tonna), így ott 4 ponton több mint egy tonna terhelés éri a jeget... Azt lehet, hogy a 25cm se tartaná meg? Hátha kiderül kacsint
#339817
A tankot is elbírja. kacsint
Hétvégén voltam lent a Balcsin, Tihany-Gödrösben és Füreden. Rendkívül vastag, teljesen megbízható a jégpáncél. A füredi strandon (a sétány keleti végén túl) kivilágított korcsolyapálya van, és forralt bort meg szendvicset is lehet kapni.
A Balaton jege egyébként nagyon szép látvány: smaragdzöld színû, rajta vékony repedések, itt-ott kifolyt és ráfagyott víz. Ezek a repedések nem gyengítik a jeget, és arra is jók, hogy megítélhetõ legyen  a jég vastagsága. Két hete még tükörsima volt a jég Gödrösnél, de azóta sajnos ráesett a havas esõ, majd valamennyi hó. Most sok helyen rücskös, nem igazán korizni való. De azért vannak helyek, ahol elég sima maradt.
A régi világban állítólag vastag jég esetén indult el a vásározás a zalai (akkor az északi part nagy része még ehhez a megyéhez tartozott) és a somogyi falvak között. A jégen lovas szekerek jártak.
Autók mindig rá szoktak hajtani a jégre, a lékhorgászat miatt. Állítólag elõfordult, hogy a pofa az ajtóban ülve pecázott lékbõl, közben járatta a motort, hogy jó meleg legyen. Csak arra nem gondolt, hogy a kipufogó gáz esetleg megolvasztja a jeget az autó körül.
Egyszerre csak a kis kocsi úgy elsüllyedt, mint a tengeralattjáró! vidám
#339814
Link nevet
#339811
Az ilyen jég már a dózert, harckocsit elbirja ami nálunk van, már negyven centit is meghaladja. Van még hová fejlõdni. Leningradot a Lagoda tó jegere épített vasútvonalon látták el utánpótlással a világháború idején, a német blokád alatt. Bombázták a németek, de csak ideig óráig tudtak kárt tenni a vonalban. Tmax - 6,6 fok, a délelõtt nagy részét kint töltöttem, idõnként foga volt az idõnek, a sûrûbb ködös szakaszokban. 
#339810
Reggelente nagy traktorral húzzuk le a felesleget a jégrõl, hogy normálisan lehessen korizni. Szerintem megadtam a választ mit bír el! kacsint
#339804
Itt is hasonló, sõt, a csatornán még talán vastagabb is...persze nem tervezzük kipróbálni a dolgot, csak kíváncsiság szintjén érdekel. nevet
#339803
Sokkal többet is kibír.
Gyerekkoromban a Balaton jegén rendszeresek voltak az ügyességi autó- és teherautó-versenyek.
Meg se kottyant a jégnek.
#339800
Szerintem egy személyautót elbír.
Ilyen vastag itt egy tó jege Link
A Balcsi jege 25-30 centi.
Partközelbe lehet 35 is.
Egy kocsi mondjuk 1-1,2 tonna.
Az olyan mintha 15 ember állna a jégen egy kocsinyi helyen.
Láttam olyan képet, ahol 10 ember áll összekapaszkodva, és nem féltek hogy ha még 5 csatlakozik akkor beszakadnak.
Egy kocsit tuti elbír.
#339794
Volt ez téma a napokban egyébként a haverokkal, hogy vajon mekkora jégvastagság lehet az, ami már nagy bizonyossággal elbír egy személyautót?
#339793
Hummer helyesen nevet de egy kalapácsot (Hammer-t) is elbírna az igaz! laza
#339788
Úgy nézem, mától az utolsó élvezeti cikknek, a napsütésnek is búcsút inthetünk, reggel ónos szitálás, azóta pedig gyenge, de szinte folyamatos szemcsés szállinga van. T mindössze -4,5 fokig emelkedett eddig, elég hideg van.

Egy pozitívum, hogy a környék tavai, csatornái még jó pár napig közlekedhetõek lesznek. nevet

Utolsó észlelés

2025-09-14 02:01:07

Arnót - Petõfi Sándor utca

Észlelési napló

Térképek

Radar
map
Aktuális hõmérséklet
map
Aktuális szél
map

Utolsó kép

145876

Hírek, események

Vasárnap itt az újabb hullámzó front

Időjárás-változás | 2025-09-12 13:30

pic
Az idei év egyértelmű slágere a hullámzó front, ebből kapunk egy újabbat a hétvégén.