Hó- és zivatarlesen
Sat24 animált mûholdkép
Európai radarképek
Kedves fórumozók!
Egy újabb fejlesztés nyomán az alábbi változás állt be a szakmai fórumok használatával kapcsolatban: A "Hó- és zivatarlesen" valamint a "Hosszútávú esélylatolgatások" fórumok használata ezentúl az ú.n. szakmai joghoz van kötve.
Részleteket ld. a Metnet szabályzat I/7. pontjában.
Módosítva: 2009.07.18
Európai radarképek
Kedves fórumozók!
Egy újabb fejlesztés nyomán az alábbi változás állt be a szakmai fórumok használatával kapcsolatban: A "Hó- és zivatarlesen" valamint a "Hosszútávú esélylatolgatások" fórumok használata ezentúl az ú.n. szakmai joghoz van kötve.
Részleteket ld. a Metnet szabályzat I/7. pontjában.
Módosítva: 2009.07.18
Ha már értékeknél tartunk 
A GFS a felszállási körzetre (!) adott 50-100-as CAPE-t, attól kb 50 km-re már javában 200-at. CIN valóban 25 körüli.
A szonda nem budapest kellõs közepette felett mér, hanem attól délkeletre lévõ körzetben, ahogy száll szépen felfele.
Egyébként nem akarom mondani hogy melyik másik modell sem találta el, hogy mennyi volt a valódi CAPE.
A modellek nem ígéretek. Tisztában kell lenni vele, hogy ha a Dunántúl nyugati részére mondjuk ad 300-as CAPEt, de a Balatonra már 0-t. Könnyen lehet a nyugati részen is inkább 100-150, vagy éppen a balatonnál több mitn 0. Ezezk alig 30-50 km-es távolságbani eltérések, amik benne vannak minden helyzetben. Nem lehet egzakt ténynek tekinteni egyetlen egy modell kimenetet sem. A modellekkel megpróbáljuk leírni mi lehet, mi lesz a valóság x idõ múlva. Szerintem ez a durván 100-as CAPE eltérés a valós és modellezet értékk között bõven belefér.
Zivatarokhoz sok minden kell. Kell a labilitás, a nedvesség, trigger (konvergencia, vagy valami kikényszerítõ emelõ hatás).
Sok dolgot érdemes zivatar elõrejelzéshez megfigyelni: a CAPE-t, CIN-t, légáramlási viszonyokat a különbözõ szinteken, nedvességi viszonyokat ( keverési arány, alsó szintek nedvessége), környezet hõmérsékelti gradiensét az alsó és középsõ troposzférában, szélnyírást, heliklitás, vertikális mozgások (velocity, vorticity) és még sorolható mi mindent.

A GFS a felszállási körzetre (!) adott 50-100-as CAPE-t, attól kb 50 km-re már javában 200-at. CIN valóban 25 körüli.
A szonda nem budapest kellõs közepette felett mér, hanem attól délkeletre lévõ körzetben, ahogy száll szépen felfele.
Egyébként nem akarom mondani hogy melyik másik modell sem találta el, hogy mennyi volt a valódi CAPE.
A modellek nem ígéretek. Tisztában kell lenni vele, hogy ha a Dunántúl nyugati részére mondjuk ad 300-as CAPEt, de a Balatonra már 0-t. Könnyen lehet a nyugati részen is inkább 100-150, vagy éppen a balatonnál több mitn 0. Ezezk alig 30-50 km-es távolságbani eltérések, amik benne vannak minden helyzetben. Nem lehet egzakt ténynek tekinteni egyetlen egy modell kimenetet sem. A modellekkel megpróbáljuk leírni mi lehet, mi lesz a valóság x idõ múlva. Szerintem ez a durván 100-as CAPE eltérés a valós és modellezet értékk között bõven belefér.
Zivatarokhoz sok minden kell. Kell a labilitás, a nedvesség, trigger (konvergencia, vagy valami kikényszerítõ emelõ hatás).
Sok dolgot érdemes zivatar elõrejelzéshez megfigyelni: a CAPE-t, CIN-t, légáramlási viszonyokat a különbözõ szinteken, nedvességi viszonyokat ( keverési arány, alsó szintek nedvessége), környezet hõmérsékelti gradiensét az alsó és középsõ troposzférában, szélnyírást, heliklitás, vertikális mozgások (velocity, vorticity) és még sorolható mi mindent.